tag:blogger.com,1999:blog-19824700238467633252024-03-13T08:19:15.526+01:00Marlieke doet wetenschapRecente neurowetenschappelijke en psychologische ontwikkelingen in begrijpelijke taalMarlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.comBlogger33125tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-64840294409412186652019-02-07T14:28:00.000+01:002019-02-08T09:10:38.532+01:00Leren in je slaap?
Leren terwijl je slaapt, wat zou het toch mooi zijn. Geen moeite doen, lekker gaan slapen en de volgende dag op je sloffen je toets halen. Klinkt leuk he? Afgelopen week leek dit sprookje even waarheid te worden door een nieuw onderzoek uit Bern.
De onderzoekers lieten proefpersonen tijdens hun slaap meerdere keren nieuwe woordjes van een zelfverzonnen taal horen, gevolgd door de vertaling. Ze Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-24615727380305872942018-07-02T13:00:00.003+02:002018-07-02T13:02:41.066+02:00Reactivate your prior knowledge!
(for a Dutch version of this blog, please check SciencePalooza: Reactiveer je voorkennis!)
Imagine you learn a new thing but only later find out how
this actually relates to stuff you already knew. For example: you learn how in
a democracy politicians work together to create laws, but don’t relate this to
your knowledge about democracy in general. That’s a pity, because it could
affect Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-14863805489874363462018-01-02T15:50:00.001+01:002018-01-02T15:58:44.196+01:00Leren om te leren: 10 tips van je brein!
We leren bij
alles wat we doen en we zijn er verdomde goed in. Ons brein is erop gebouwd om
informatie uit de wereld te verwerken en op te slaan. Toch hebben zelfs
intelligente scholieren en studenten problemen als er “verplicht” geleerd moet
worden. Dit komt deels omdat ons brein anders leert dan we denken.
Als
geheugenwetenschapper heb ik in de loop der jaren redelijk wat geleerd over Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-32345043201609311112017-10-09T15:10:00.002+02:002017-10-09T15:10:40.763+02:00
Mijn nieuwste contributie op Sciencepalooza: Hoe de wetenschap langzaam verandert.
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-42941755442864799382017-01-02T15:53:00.000+01:002017-01-02T15:53:04.198+01:00Het “slinkende” zwangerschapsbrein: waarom minder niet per se slechter is
Mijn nieuwste blog "Het “slinkende” zwangerschapsbrein: waarom minder niet per se slechter is" is nu te lezen op Sciencepalooza.
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-68895653528068575222016-12-05T11:11:00.001+01:002016-12-05T11:12:19.019+01:00Stressen op school
Mijn nieuwste blog "Stressen op school" is nu te lezen op SciencePalooza!
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-49154863080147367402016-04-25T07:54:00.002+02:002016-04-25T07:54:57.664+02:00Hoe een kadaver de neurowetenschap op scherp zette
Mijn nieuwste blog op Sciencepalooza is nu hier te lezen!
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-73513276041339121932016-01-10T18:28:00.000+01:002016-01-10T18:28:02.835+01:00What you already know is the key to learning new things
My newest story is now available on the Guardian website: What you already know is the key to learning new things!
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-74387475607803223932015-11-17T09:49:00.001+01:002015-11-17T11:23:44.707+01:00Navigatie en Alzheimer, of: wat hebben we aan neurowetenschap?
Als
neurowetenschapper met affiniteit voor de toepassing van je onderzoek krijg je
vaak die ene vraag voorgeschoteld: “Maar wat kunnen we hier nou mee? Wat voegt
kijken in het brein toe?”. Ik probeer deze dooddoener vaak te beantwoorden met loze cliche’s
als “we willen begrijpen wat de onderliggende processen zijn, zodat we
theoretische modellen kunnen opstellen die gedrag kunnen verklaren”. Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-1503148020981182612015-10-06T09:23:00.000+02:002015-10-06T09:23:00.751+02:00Sciencepalooza: Koester je kennis, stamp je feitjes
Mijn nieuwste bijdrage op Sciencepalooza is hier te lezen.
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-79253303618427650752015-10-01T09:24:00.003+02:002015-10-01T09:24:54.718+02:00Snel en efficiënt woordjes stampen
Een nieuwe blog over onze deelname aan de Memrise Prize, nu op Donders Wonders!
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-27505751467670991332015-07-27T02:00:00.001+02:002015-07-27T02:18:04.322+02:00Life @ Stanford (final)
Ok ok, this final Life @ Stanford blog will be in English by popular request so that everyone can read it! Our time left in California is passing by slowly but steadily, only one week left to go! We will not leave the continent any time soon as we'll finish this adventure off with a west-to-east roadtrip through Canada. Either way, it feels like the end of an era somehow...
I know I've been Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-91320499298454017152015-07-22T18:15:00.000+02:002015-07-22T18:16:25.723+02:00Sciencepalooza: Tetris tegen je trauma's
http://www.sciencepalooza.nl/2015/07/tetris-tegen-je-traumas/
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-42703754408654171442015-03-06T05:56:00.002+01:002015-03-06T05:56:23.574+01:00Sciencepalooza: Onthouden met terugwerkende kracht
Mijn nieuwste blog voor Sciencepalooza is nu online, over ons retroactieve geheugen!
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-89913591154958566722015-02-16T06:33:00.001+01:002015-02-16T06:33:13.807+01:00Over slaap en geheugen
Deze blog is eerder verschenen op Stanford's NeuWrite, dit is een directe vertaling.
Slaap en geheugen, deze termen zijn op een ingewikkelde manier met elkaar verbonden geraakt over de afgelopen decennia. Over het algemeen wordt gedacht dat een goede nacht slapen het herinneren van oude en het leren van nieuwe informatie versterkt, herinneringen zal beschermen tegen verval, en inzicht verbetertMarlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-2516454277673033622014-12-03T02:36:00.000+01:002014-12-03T02:36:00.792+01:00Hoe je brein zich vormt naar wat je leert
Neuronen (plaatje van hier)
Je leert dingen makkelijker als ze lijken op iets wat je al eerder hebt geleerd. Dit geldt voor feitelijke kennis (zie een eerdere blog over mijn eigen onderzoek), maar ook voor bijvoorbeeld bewegingen. Ga maar na: als je ooit hebt leren tennissen, is het makkelijker om daarna te gaan hockeyen. Als je gitaar kan spelen moet viool daarna ook makkelijker gaan. Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-61482647500816422232014-11-10T19:13:00.003+01:002014-11-10T19:18:28.763+01:00Sciencepalooza: Het academische systeem in Amerika versus Nederland: wat we van elkaar kunnen leren (deel 2)
Mijn nieuwe bijdrage voor Sciencepalooza staat nu online: Het academische systeem in Amerika versus Nederland: wat we van elkaar kunnen leren (deel 2). Ik ben vanaf nu ook vaste blogger bij Sciencepalooza.
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-37104716080538160192014-10-27T21:24:00.003+01:002014-10-27T21:25:16.234+01:00Sciencepalooza: Het academische systeem in Amerika versus Nederland: wat we van elkaar kunnen leren (deel 1)
Mijn nieuwe bijdrage voor Sciencepalooza staat nu online: Het academische systeem in Amerika versus Nederland: wat we van elkaar kunnen leren (deel 1)
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-81877535497277208522014-08-05T05:41:00.000+02:002014-08-05T19:53:52.074+02:00Life @ Stanford part 2
Een jaar alweer sinds we ons nieuwe, Amerikaanse leven tegemoet gingen. Een jaar na twee oververhitte, stressvolle verhuisdagen, emotionele afscheidsbijeenkomsten en, eenmaal aangekomen, de haastige jacht op een huis, verzekeringen, meubels en vervoersmiddelen. Een jaar lang steeds weer de constatering dat je met alles helemaal opnieuw dient te beginnen, spannend en vermoeiend tegelijk. We Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-19139261952647483772014-06-12T17:43:00.002+02:002014-06-12T18:20:26.021+02:00De ene herinnering is de andere niet: de onbedoelde waarde van amnesiepatiënten
(Click here for the English version of this blog)
Als we aan geheugenstoornissen denken, betreft het vaak dementie of tijdelijk geheugenverlies door een ongeluk. Bij deze gevallen zijn het meestal de oude herinneringen die langzaam of ineens verdwijnen. Zelden komt het echter voor dat iemand zijn of haar vermogen om nieuwe herinneringen te maken kwijtraakt. Dit heet anterograde amnesie&Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-52982846991629724912014-05-08T07:48:00.001+02:002014-05-12T23:44:28.806+02:00Bouwen op voorkennis: hoe leert het studenten- brein?
Dagelijks zijn we bezig om de
enorme kennisbank in ons brein aan te passen en uit te breiden. Ons brein
hunkert naar een zo accuraat mogelijke representatie van de werkelijkheid, zodat het nieuwe
informatie zo makkelijk mogelijk kan integreren. In ons dagelijkse leven wordt nieuwe informatie dus vaak zo aangeboden dat we het makkelijk kunnen begrijpen. Op
televisie en internet, maar natuurlijk Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-61479234635080859892014-04-28T19:13:00.001+02:002014-04-28T19:13:30.135+02:00Hoe ons brein dingen vergeet
Ik heb een gastblog geschreven voor Sciencepalooza getiteld "Hoe ons brein dingen vergeet". Klik op de link om het te lezen!
Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-59139621537322073212014-03-13T02:58:00.001+01:002014-04-17T06:06:57.657+02:00Waarheid in de wetenschap
Wat je leert op school is waar. Toch? Er moet wel erg veel wetenschappelijk onderzoek zijn gedaan voordat iets in een schoolboek terecht komt, en na al dat wetenschappelijke onderzoek weten we toch wel iets dat zeker waar is. Of niet? Wanneer is iets eigenlijk echt "waar"?
Wetenschappelijke theorieën
Misschien komt het omdat ik inmiddels zelf wetenschapper ben en er meer alert op ben, maar hetMarlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-45083241974038829982014-02-04T18:51:00.000+01:002014-02-12T02:26:42.059+01:00Life @ Stanford
Precies een half jaar geleden kwamen we hier in de Bay Area aan, ons Amerika-avontuur tegemoet! Jasper heeft jullie van de dagelijkse beslommeringen op de hoogte gehouden, maar mijn dagelijkse leven op Stanford is nog relatief onbelicht gebleven. Bij deze dus een (ietwat off-topic) blog over het (academische) leven op en rondom Stanford. In veel opzichten een geweldige plek, maar ook Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com1Stanford, CA, USA37.424105999999988 -122.166075637.373665999999986 -122.2467566 37.474545999999989 -122.0853946tag:blogger.com,1999:blog-1982470023846763325.post-9572492599984206582014-01-06T01:54:00.000+01:002014-02-12T02:25:18.576+01:00Een perfect geheugen, kan dat?
Nog steeds leeft bij veel mensen het idee dat ons geheugen ongeveer net zo werkt als een computergeheugen, waar alles netjes in mapjes wordt opgeslagen en later ongeschonden weer teruggehaald kan worden. Jammer genoeg (of misschien juist gelukkig, dat mag je zelf bedenken) is dit niet het geval. We kunnen allemaal onderschrijven dat ons geheugen niet altijd even perfect is, maar toch zijn er Marlieke van Kesterenhttp://www.blogger.com/profile/03204078157936565841noreply@blogger.com1